::pegawai urusan permata::

Friday, December 31, 2010

..erti kehidupan..

bermula dari 23-30 disember yang baru sahaja berlalu kelmarin, tatkala insan2 lain enak tidur d katil empuk, makan bersama keluarga, bersiar-siar memenuhi waktu cuti, hidup penuh dengan keriangan di sisi insan yang tercinta..tetapi ke manakah menghilangnya daku pada saat itu..?? ok.. biar saya rungkaikan segalanya.. di saat sahabat2 lain sedang lena di buai mimpi di atas katil katil empuk, pada waktu itu juga saya memboddohkan diri mencari kesusahan dengan memasuki sebuah hutan yang pasti nya penuh dengan kesengsaraan.. mengapa itu yang aku pilih? sedangkan aku boleh memilih untuk tiggal di rumah menghabiskan cuti yang masih lama untuk dihabiskan..?? aku juga boleh mencurahkan ilmu kepada anak2 muridku di kampung..tapi mengapa aku meemilih jalan yang sebodoh ini..?? adakah sekadarr untuk memperolehi elaun semata-mata?? ohh..tidak samasekali..aku memilih untuk meninggalkan keseronokan buat seketika waktu demi mencari erti sebenar sebuah kehidupan yang pastinya sukar digambarkan bagaimana keperitan untuk menghabiskan sebuah kesengsaraan.. ape yang pasti, pengalaman sebegini tidak akan pernah di jumpai di tempat lain kerana inilah pengalaman yang paling berharga..merasai hidup dalam kesusahan banyak mengajarku erti sebenar sebuah kehidupan yang penuh dengan ranjau berduri..tidur dalam khemah yang terbuka luas, di dalam suasana hutan yang menyeramkan tatkala malam, bertemankan sahabat2 yang begitu bersemangat, juga berselimutkan air hujan yang turun umpama butiran peluru serangan tentera israel ke atas palestin.. dengan tidur yang tidak pernah mencukupi, ditambah lagi dengan aktiviti yang sangat padat, aku akhirnya akur dengan ketetapan bahawa aku lah insan yang beruntung kerana dapat berpeluang merasai kesengsaraan sebuah kehidupan demi mencari sesuap nasi.. meskipun perkhemahan kali ini merupakan perkhemahan yang bertujuan mencari calon yang sesuai untuk pergi ke vietnam, namun aku tidak langsun menaruh harapan untuk menjadi salah seorang dari mereka.. aku tidak mahu digelar hipokrit..sekadar bersungguh-sungguh dihadapan manusia.. biarlah Allah sahaja yang menilai diri ini.. aku hanya mampu berserah paddaNya sahaja.. pelbagai jenis ragam manusia telah kutemui..rata2 manusia yang ku kenal, semuanya mematangkan aku dan memberikan aku satu pengajaran bahawa kita perlu bijak mencari kawan.. terlau banyak yang ingin di ceritakan sebenarnya..tapi tak tahu dmanakah yang perlu diceritakan kerana terlalu sukar untuk digambarkan apa yang telah berlaku.. hurm ok lah, semangat untuk menulis dah hilang la pulak..takde idea nak cakap.. blur blur blur n blur..huhuhu.. k laaaa, I’ve to do something..daaa.. sekadar merepek di tengah malamNerd smile

fdh

No comments:

Post a Comment